Monday, December 27, 2010

ll KHAS KEPADA IBUBAPA DAN BAKAL IBU DAN BAPA ll

Terlebih dahulu aku rasa tajuk entri ini lah yang paling panjang pernah aku tulis....hehe

ok kita masuk topik terus jelah yer...

" CITA-CITA KAMU, CITA-CITA KAMI "

sebenarnya saya terkesima (ayat nak gramatis jer...amik ko lagi bombastik..haha)....melihat sebuah video orang putih sorang ni... ibu dan ayah nya berkata "his our dream" & "his dream, our dream".....lihat betapa kuatnya sokongan ibubapa terhadap minat anaknya...


sebenarnya aku nak kaitkan dengan situasi ibubapa sekarang yang berharap sangat anak-anak mereka untuk mendpat "STRAIGHT A" dalam apa jua peperiksaan.

Betul memang pencapaian yang baik adalah sesuatu yang menimbulkan kepuasan dan kebanggaan kepada ibubapa tetapi INGATLAH WAHAI IBUBAPA tidak semua insan itu diberikan dengan kelebihan CEMERLANG DALAM PENDIDIKAN....

ada pelbagai lagi cabang yang boleh membuatkan seseorang itu berjaya dalam hidup. Maka wahai ibubapa memberikan didikan sempurna adalah lebih penting..dan kecemerlangan di dalam pendidikan adalah perkara kedua...

Jika pencapaian anak-anak kurang baik di dalam pendidikan mungkin mereka ada kelebihan dari segi KEMAHIRAN / SUKAN /BAKAT maka jika ibubapa dapat mengesan kelebihan lain yang ada pada anak-anak mereka ini sila lah beri sokongan dengan memberikan tunjuk ajar dan sumber-sumber lain yang boleh membantu anak mereka untuk mengasah bakat/ kemahiran yang ada pada anak-anak.



kenangan semasa di sekolah menengah dulu..bukan di MRSM atau SBP ke ape....di SEKOLAH HARIAN BIASA YER.... tetapi aku tetap merasakan aku telah berjaya dalam menentukan masa depan aku...

tetiba teringat masa darjah 6 dulu....dapat result UPSR...dapat 2A jer....tapi tetap tak rasa sedih ke apa sebab memang kurang matang masa tu...tau nak main jer....sibuk dengan kokurikulum masuk pertandingan bercerita, teater, choral speaking, melukis apa bagaiii.... (bermakna aku ada kelebihan dalam bidang bakat ni...ceeewah... angkat bakul sendiri...)

siap kena perli lagi ngan ummi dan walid "dah puas hati ke dapat result tu???" (sampai dah besar panjang ni pun masih mekar diingatan tau...)

tiada perkataan "tahniah" , tiada perkataan "takpe cuba lagi" memang takde...(sedih tau....)

tetapi nasib baiklah aku ni jenis positive thinking (nampak tak bakul terangkat nih...hehe)
aku jadikan benda tu sebagai pembakar semangat aku untuk terus belajar bersungguh-sungguh sehinggalah dimana aku sekarang... sampai setiapkali exam semester pun aku akan pastikan aku lakukan yang terbaik...for me and for my parents....

yer aku bukanlah seorang doktor atau arkitek atau peguam yang hendak dimegah-megahkan.....aku seorang GURU...sebab aku memang bercita-cita ingin menjadi seorang guru and my parents fully support me.... dan aku BANGGA MENJADI GURU...

No comments:

lagi entri menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...